Vilket företag sköter er it-drift?

Väldigt många företag i Sverige baserar sitt val av leverantör för sin it-drift enbart på namn och rykte snarare än att se hur sina egna behov ser ut. Det vi menar med detta är att det är enkelt att leta sig till större leverantörer som i själva verket kanske inte alls är anpassade efter exempelvis mindre företag.

Att stora företag i Sverige – modell H&M, IKEA, SAS – söker sig till exempelvis IBM för sin It drift är naturligt; men behöver det företaget verkligen vara valet även för ett mindre kontor i Stockholm? I många fall så är det inte så och här rekommenderar vi istället att man söker sig till en leverantör och företag som matchar sin egen storlek.

Det vill säga; har man ett mindre företag så får man också bäst lösningar om man väljer en firma som kan förstå vilka behov man ha. Om vi nedan radar upp några av fördelarna som vi anser ligga i detta så kanske vi kan skapa en större förståelse av vad vi menar. Det här kan man lita på att man får om man väljer en mindre leverantör för sin it drift.

• Dedikation. Att företaget är mindre ska man inte förväxla med att de har sämre kompetens. Ofta så får man nämligen mer valuta för sina pengar och dessutom så får man här en hängivenhet som de större aktörerna inte kan erbjuda. Ett mindre företag inom it-drift är mer desperata och vill behålla sina kunder till varje pris. Hjälp är ofta inte mer än ett samtal bort och lösningarna finns alltid anpassade efter dig.
• Flexibilitet. Det här hör ihop med ovanstående punkt, men är trots det värd att poängtera. Just att lösningarna går att få anpassade är nog så viktiga som något annat. Ditt mindre företag kanske inte behöver samma rigorösa säkerhetslösningar som exempelvis HM, eller hur?
• Pris. Priset är ofta det som fäller avgörande och här kan man verkligen hitta fina priser för sin it-drift om man väljer att genomföra lite research innan man anlitar ett företag. Det vill säga; genom att kontakta flera olika företag – av varierande storlekar – så kan man också se hur prisbilden ser ut. Det som är bra här är att mindre företag ofta kan erbjuda priser efter tjänster anpassade efter ditt företags behov. Det vill säga – du slipper betala för en tjänst som du inte behöver, något som annars kan vara vanligt då man köper en paketlösning signerad ett större företag.
• Samarbete över tid. Det här är nog så viktigt som priset för sin it-drift. En mindre partner inom detta är ofta en sådan som följer med genom hela resan. Ditt företag kanske expanderar och då gäller det att din partner är medveten om exakt hur dina behov sett ut – och hur de kommer att se ut. Du får en personlig kontakt som hela tiden kan erbjuda dig nya innovationer och presentera nya spännande lösningar – men framförallt; du får en trygghet som gör din verksamhet säkrare och bättre.

Vad är sökmotoroptimering?

Vad är sökmotoroptimering?

Målet med de allra flesta hemsidor är att få dit rätt typ av besökare. För att lyckas med detta är det viktigt att sidan ifråga får en bra placering hos de olika sökmotorerna. Vilken rankning ens webbplats får kan man påverka genom något som heter sökmotoroptimering. Detta jobb är avgörande för att öka trafiken till en hemsida.

Hur får man en bra placering hos Google?

Sökmotorer som Google använder sig av omkring 200 algoritmer för att hitta de mest lämpade sidorna vid en sökning. Algoritmer är matematiska formler och dessa är speciellt utformade för att leta efter vissa saker. De hjälper till att rangordna alla de miljarder webbsidor som finns och gör att man får fram de mest relevanta sidorna. Några av de saker algoritmerna analyserar är kvaliteten på länkar till en hemsida, innehållet, om de interna länkarna fungerar och har ett relevant länkord och synlighet på sociala medier. De här och alla andra algoritmer kan i sin tur delas in i två kategorier – on page-SEO och off page-SEO.

On page-SEO handlar om de interna delarna av en hemsida och berör såväl kodning som innehåll. Här är det mycket viktigt att innehållet på varje sida är unikt och håller hög kvalitet. Det är också viktigt att använda rätt nyckelord i kodningen. Till exempel ska varje sida ha en egen, unik title-tag som speglar innehållet och varje rubriknivå ska innehålla viktiga nyckelord. Ytterligare två viktiga on page-faktorer är att ha en bildtext i alt-taggen och att ha bra URL-struktur. Google kan bara avläsa text och inte bilder. Att då ha en bra, informativ text som berättar vad bilden föreställer ger ett positivt resultat eftersom Google anser att bilder är mycket viktiga. Hur en URL ser ut är också avgörande för hur en hemsida behandlas av Google. Tyvärr är det mycket vanligt att en länk består av en mängd siffror och bokstäver i en konstig kombination och detta säger ingenting om innehållet. Se istället till att URL:en innehåller nyckelordet för sidan. Söker någon på det ordet blir nämligen URL:en markerad med fetstil.

Off page-SEO handlar framför allt om att bygga upp ett nät av kvalitativa länkar. Enkelt uttryckt värderar Google en länk som en röst och har man många länkar till sin sida uppfattas den som trovärdig. Men det räcker inte bara att ha många länkar riktade till sin hemsida, länkarna måste också komma från trovärdiga sidor med relaterat innehåll. Då uppfattar Google webbplatsen som relevant med ett bra innehåll och sidan får en bra placering i sökresultatet. Det här arbetet handlar också om att till exempel synas i sociala medier.

Sökmotoroptimering är ett omfattande arbete som hela tiden måste fortlöpa. Google utför cirka 400 ändringar i sina algoritmer varje år och man måste därför hålla sig väl uppdaterad för att få en bra placering i träfflistan. Att jobba med SEO är otroligt viktigt för att synas på Google, sprida information om sina produkter och få rätt besökare till sin hemsida.

Vilket webbhotell är bäst

Att göra en bedömning om vilket webbhotell som är bäst är inte någon lätt uppgift. Är du då företagare eller privatperson som har skapat din egen hemsida kanske du är bra på det men får problem när det gäller att värdera de olika webbhotellens erbjudanden. Det är absolut inget konstigt med det. Inte ens de som har goda kunskaper inom marknadsföring på internet och webbpublicering kan direkt säga vilka av de företag som erbjuder webbhotell på nätet som är de mest pålitliga och som håller vad de egentligen lovar.

När du ska försöka att bena ut detta problem på egen hand för att komma fram till vilket webbhotell som du verkligen kan lita på, och som samtidigt erbjuder en kostnadseffektiv planlösning för din hemsida på nätet har det varit mycket svårt att hitta en oberoende information som du kan lita på. Nu har det plötsligt förändrats till det bättre. Idag kan alla som behöver ha essentiell och oberoende information hitta denna på testwebbhotell.se, och på så sätt få reda på all den viktiga information som behövs innan du går vidare och hyr det webbhotell som passar dig bäst.

Testwebbhotell – När du undrar vilket webbhotell som är bäst

En sida som är oberoende och saknar hundratals länkar där du bara hittar reklam och erbjudanden är något som borde ha funnits för länge sedan, och det har det säkert också gjort. Detta har då varit i en mindre skala och inte som den perfekta hemsidan testwebbhotell.se, där du hittar superbra information om, och hur du ska välja, webbhotell. Denna sida har skapats i syfte att informera dig som länge har sökt oberoende information hos någon som du verkligen kan lita på.

Genom att använda testwebbhotell.se innan du gör ditt val av webbhotell till ditt företag eller din privata hemsida, så gör du ett riktigt bra val. Här får du alla de kunskaper som du behöver för att finna det webbhotell som passar just dig, och har de funktioner som du behöver. Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller om du har internet som arbetsområde. Alla kan dra nytta av den enorma informationskälla som ges på testwebbhotell.se.