Artikelmarknadsföring fungerar bra om du använder rätt sökord, identifierar din nisch och demografi och skapar kvalitetsartiklar. När du använder den här marknadsföringsmetoden ska du se till att inkludera länkar i slutet av dina artiklar och på platser där dina webbplatsbesökare ser dem. Om du kan uppnå en kritisk massa av bra artiklar kommer du att få fler besökare och högre placeringar.
Trovärdiga artiklar kommer att generera organisk söktrafik och hänvisningstrafik till din webbplats. De kommer också att hjälpa dig att etablera ditt företags auktoritet, vilket kommer att leda till lojala läsare, fler leads och högre konverteringar. Artiklar med referenser till solida källor har större sannolikhet att delas och komma ihåg. Dessutom är det troligare att artiklar med en personlig prägel fångar en potentiell nykomlings uppmärksamhet.
Din titel ska vara intressant och tydligt representera innehållet i din artikel. Innehållet bör också förklara fördelarna med att använda ditt företags produkt eller tjänst. Det bör också övertyga läsaren att agera. Ditt innehåll ska vara informativt och få dem att vilja läsa mer. Undvik att använda jargong och gör dina artiklar lättlästa.
När du skriver artiklar för artikelmarknadsföring ska du se till att använda rätt nyckelord. Du måste välja en nisch som din publik är intresserad av. När din publik är intresserad av ditt ämne kommer de sannolikt att vilja lära sig mer. Om du kan attrahera en kvalitativ publik kommer du att se en högre konverteringsgrad.