Instagram är en social plattform som blir alltmer populär bland millennials och Gen-Z-användare. Med mer än 500 miljoner dagligen aktiva användare är det troligt att ett B2B-programvaruföretag skulle dra nytta av en närvaro på denna plattform. Tillväxten av social shopping på Instagram är ett bevis på kraften i sociala medier. Genom att använda filter och visuella effekter för att förbättra inlägg och foton kan användarna nu hitta och köpa produkter utan att lämna appen.
Som ett utmärkt sätt att bygga upp din publik kan sociala medier vara ett kraftfullt verktyg för att marknadsföra ditt företag. För små företag kan räckvidden för ett enda inlägg ha en enorm inverkan – även ett fåtal delningar kan få ditt företag att rasa. Tystnad är aldrig ett bra alternativ i en kris i sociala medier, men ett effektivt konto i sociala medier och en strategi för att reagera på negativa inlägg kan hjälpa ditt företag att undvika att falla offer för ett negativt rykte på nätet.
En av de mest kontroversiella aspekterna av sociala medier är dess framväxt som en viktig del av våra liv. Department of Homeland Security samlar till exempel in profiler på sociala medier för potentiella invandrare. Department of Homeland Security använder uppgifterna för att identifiera farliga invandrare. Dessutom gör Facebook det lättare att ta reda på information om människor genom att kontrollera deras profiler i sociala medier. Sociala medier är en viktig del av våra liv, men de hotar också att förstöra förtroendet mellan generationer och regeringen.
Varför ska du använda Instagram för marknadsföring i sociala medier för B2B?
- Instagram är en av de mest populära sociala medieplattformarna för marknadsförare.
- Den har en relativt stor användarbas och mer än hälften av användarna är aktiva dagligen.
- Appen har varit extremt populär bland millennie- och generation Z-medlemmar, vilket gör att den är mycket uppskattad av konsumentvarumärken.
- Däremot kan B2B-programvaruföretag med en äldre målgrupp kanske lyckas på Facebook eller LinkedIn.
- Här är några skäl att använda Instagram för marknadsföring.
Hur man använder sociala medier för B2B-marknadsföring
Sociala medier kan användas för produktmarknadsföring, för att testa nya marknader och för att bygga upp en följarskara. Förutom dessa traditionella kanaler erbjuder sociala medier även möjligheten att lägga upp multimedieinnehåll. Om du till exempel är amatörmusiker kan du lägga upp en låt på Facebook och få omedelbar synlighet. Därefter kan dina vänner dela inlägget med sina nätverk. Och med rätt verktyg kan du till och med sälja din låt till fansen! Glöm bara inte att följa tipsen ovan för att undvika att göra ett misstag och förlora en massa pengar!
Instagram- och Snapchatanvändarna är båda relativt aktiva. Ungefär 260 miljoner människor använder plattformen varje månad, vilket gör den till en särskilt attraktiv plattform för B2B-företag. Användare av Instagram och Pinterest tenderar också att kommunicera med varandra, vilket är en viktig funktion i sociala medier. Med Snapchat Lenses kan användarna till exempel lägga till augmented reality-filter till sina foton, medan TikToks Duets-funktion låter användarna sjunga tillsammans med en annan användares video.
Dessa plattformar för sociala medier har utvecklats av universitet. Control Data Corporation marknadsförde PLATO-systemet, som erbjöd tidiga former av sociala medier. Systemet innehöll ett meddelandeforum och en tjänst för direktmeddelanden samt en blogg. Flera andra plattformar betraktades också som plattformar för sociala medier, bland annat YouTube, QQ, Tumblr och Reddit. Men dessa är bara några av de många plattformar som används i dag.
Hur man integrerar sociala medier med andra företagsfunktioner
Nyckeln till framgång med marknadsföring i sociala medier är att integrera den med andra aspekter av verksamheten. Försäljning kan till exempel lära sig mycket av marknadsföring. Marknadsföringen kan använda sig av säljteamets räckvidd för att öka kundengagemanget. Att anpassa de två avdelningarnas mål är en utmärkt idé, men sociala medier är lika effektiva när de stöder andra avdelningar. Nästa avdelning att samarbeta med är personalavdelningen, som kan använda verktygen i sociala medier som ett rekryteringsverktyg eller ett verktyg för att bygga upp varumärket för potentiella anställda.
Märken bör först analysera sin målgrupp och skapa kundpersonas. Identifiera vilka plattformar som bäst matchar deras mål och vilket innehåll som fungerar för dem. Bestäm om det passar bra för företaget och identifiera mätvärden för att mäta framgång. Ett företag är trots allt ett företag, inte en kändis. Efter att ha undersökt din målgrupp och dina konkurrenter kan du börja utveckla en strategi för sociala medier som hjälper dig att sticka ut från mängden.
Att posta regelbundet är nyckeln till att behålla status som topphemlig på sociala medier. Det hjälper också att anpassa ditt innehåll till varje plattform, eftersom detta kommer att rankas bättre i organiska sökningar och generera mer engagemang. Inläggen bör planeras vid tidpunkter som är redo för engagemang, så att kunderna inte missar dem. Marknadsföring i sociala medier kräver också community management, eftersom det ger dig möjlighet att skapa relationer med din publik och ta del av feedback och identifiera kvalitetspublik. Oavsett hur stort ditt företag är kan det vara extremt effektivt om det görs rätt.